Murklor


I förrgår var jag ut i skogen en sväng med hunden. Tog med två plastpåsar, man vet ju aldrig vad man kan hitta. Planen var att söka efter murklor på kalhygget vi har. Jo visst! Det fanns! Plockade de två påsar jag hade med fulla och sedan var det bara att gå hem och rensa, förvälla och frysa in skogens läckerheter!

Man förväller de små svamparna i 2 x 5 minuter i en stor kastrull med massor av vatten. Åtminstone om man vill vara säker på att få bort det mesta giftet. Inte allt försvinner. Eftersom det dessutom sprids genom luften har jag fläkten på för fullt och står inte och andas direkt över kastrullen. Ner i små påsar och in i frysen med det. Svampen krymper rejält och de som jag tyckte var så mycket reducerads till lite och ingenting. Till vintern ska vi njuta av murkelsås till kött eller varför inte murkelstuvning på en klassisk ugnsomelett? Flera veckor till ska jag nog kunna plocka så jag tänkte fylla på frysen lite varteftersom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0