Morots- och äppelbröd

Startade upp degen för två dagar sedan och bakade ut den i dag. Degen luktade mer eller mindre mysko, men det ska den säkert med då det är surdeg. Jag har aldrig gjort surdegsbröd förr, men detta skall då göras igen. Det blev helt enkelt gigantiskt! Jag vet inte om mitt bröd flöt ut lite väl mycket, men gott blev det och det var väl huvudsaken!!





Recept för ett stort bröd


Dag 1
25 gram jäst
3 dl ljummet vatten
3 dl rågsikt

Dag 2 eller 3
2 dl ljummet vatten
2 msk olja
1 msk salt
1 mska kummin
ca 11 - 12 dl rågsikt
1-2 rivna morötter
2 äpplen i bitar.

Lös upp jästen i det ljumma vattnet och blanda med rågsikt. Täck över och låt stå ett eller två dygn.

Blanda surdegen med ljummet vatten, olja, salt, kummin, och det mesta av rågsikten. Blanda i äpplen och morötter. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Sätt ugnen på 175 grader. Ta upp degen och forma till en stor rund bulle. Skåra ytan med en vass kniv och jäs i en timme. Grädda i ca 50 minuter eller tills brödet håller en temperatur av 94 grader. Kontrollera att det är genombakat. (Hur man gör det har jag själv absolut ingen aning om)




Reflektioner och lärdomar. Jag använde bara ca 10 dl mjöl, tyckte degen såg riktigt kletig och bra ut då. Kanske blev lite för lite ändå, därav det platta brödet. Jag glömde att det skulle vara två äpplen, lika bra det då äldsta dottern tyckte det var mysko med sötma i ett matbröd. Jag ska lära mig att runda en bulle ordentligt har jag insett, min blev inte vidare snygg, men det struntar jag i! Brödet blev gott och det är ju huvudsaken.

Kommentarer
Postat av: ANNAANNA

Det viktigaste med ett bröd är att det smakar gott, sen att det luktar gott i ugnen och när man tar ut det. Om ett bröd är vackert att se på är det bra och trevligt men inte supernödvändigt.



Det är väl ungefär som med vänner, de MÅSTE vara goda och väldoftande men vsckra på utsidan, det kvittar.



Din matblogg hoppar förresten in bland mina länkar nu, om det inte känns ok, skicka ett PM.

2008-05-07 @ 23:47:15
URL: http://wonderings.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Herregud! nu har jag ju ytterligare en blogg att läsa, gillar den här väldigt mycket. Ger mig en skön känsla av latmaskhet, är väldigt imponerad av allt du gör och väldigt avensjuk.. Nåja jag kommer nog till en huslig punkt i livet jag med tror jag.



kramelikram Liz

2008-05-08 @ 10:07:23
Postat av: Frida

Mums det lät gott!

2008-05-08 @ 23:09:29
URL: http://husmusen.blogg.se/
Postat av: Linda

Ska ta och testa det recpetet, det verkar väldigt gott!



Jag antar att det jäste bra med och stod inte för kallt om du upplever det för platt?



jag brukar rulla bröd runda (fast iofs mindre men ändå) genom att första med en flat hand rulla degen mot bänken och sen sätta fingrar i emot bänken så att det blir en liten "grotta" och rulla. Äh det är svårt att förklara i text.



Och så har jag lärt mig att man kollar om bröd är klar genom att knacka på dem underifrån. Lyft brödet och knacka. Låter det luftigt så är det klart och låter det degigt så är det inte klart. Det låter lite skumt men man förstår när man har testat det. :D



2008-05-10 @ 17:27:44
URL: http://lindashusablogg.blogspot.com/
Postat av: annamaria

Vad härligt med en ny blogg! Välkommen till "träsket"!! Vad härligt ditt bröd såg ut. jag struntar i hur bröden ser ut - jag tycker det ser härligt ut, lite robust sådär. Ett tips kan vara att göra brödet i stekgrytan, det har jag provat kalasbra! det håller fin form på brödet.

2008-05-13 @ 15:57:26
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: annamaria

Glömde en grej - du undrade det här med genombakat. Min far är bagare han har lärt mig detta - När det är klart enl temp och tid - ta ut brödet. knacka med fingrarna på undersidan. Det ska låta ihåligt - då är det klart!

2008-05-13 @ 15:59:47
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: annamaria

jag blir såklart jätte-glad om du gör det!! jag länkar till också!

2008-05-13 @ 19:12:04
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0