Hembakade kex och färskost

För några helger sedan hade vi en middag för min mamma, syster och hennes sambo. Till drinken så beslutade jag att det skulle vara något lättsamt. Inget som man måste stå och peta med i evigheter när gästerna har kommit utan nåt snabbt.

Det blev färskost och kex.

Färskosten var enkel att göra.

Värm en liter fil till ca 37 grader, blanda ner 3 dl gräddfil och häll upp i kaffefilter för att rinna av under natten. Dagen efter pressade jag ner en vitlöksklyfta i varje skål och saltade och pepprade lite. Jag delade upp osten i två skålar då jag skulle ha två olika kryddsättningar.

Strax innan serveringen så krossade jag rosepeppar och svartpeppar, drygt en tsk av varje ungefär och strödde detta över färskosten. Garnerade med några små buketter persilja. Så snyggt med det röda och svarta på den vita osten och sedan gröna blad till. Underbart!

Den andra röran garnerades med torkad hackad vitlök och även denna garnderades med persiljebuketter.
Tyvärr glömde jag fota färskosten.

Till dessa serverades då kex. Recptet hittade jag i Allas.

Kex - 75  st

3 1/4 dl vetemjöl
3 1/4 dl grahamsmjöl
1/2 dl sesamfrön
1msk strösocker
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt
100 gram smör
1 1/2 dl vatten
1 ägg

Sätt ugen på 200 grader. Blanda alla de torra ingredienserna i en matberedare. Finfördela smöret i det. Tillsätt vatten coh ägg och blanda samman till en deg.

Dela degen i 4 delar och kavla ut varje deg, först med en vanlig kavel och sedan en kruskavel. Det går att nagga med en vanlig gaffel med om man saknar kruskavel.

Tryck ut runda kex med ett mått eller skär dem fyrkantiga och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda kexen i ca 10 minuter, eller tills de fått en brun färg, de smakar mera då. Låt dem kallna på ett plant underlag.


Kommentarer
Postat av: Linda

åå de kexen måste jag testa att göra. har suttit och kollat på marthas hemsida och nästa projekt är att göra riktiga cookies. Men jag ska gå göra lite såna kex med. Kan vara bra att ha till vår "drink"kväll!



Och visst är färskosten otroligt lätt att göra och GOD!



2008-07-24 @ 18:40:56
URL: http://lindaspysselblogg.blogspot.com/
Postat av: ANNAANNA

Sån ost brukar jag också göra... vet du, att om det blir lite för smuligt så häll bara i lite gräddfil, fil eller liknande och rör om. Ibland gör jag en snabbare variant också och sjuder filen så att den separerar och häller sedan genom en vanlig kökshandduk (en gammal väl använd, annars blir det luddigt).



Jag brukar göra vitlöksvarianten med färskpressad vitlök och gräslöksost med massor av finhackad gräslök i och ovanpå. Någon gång har jag gjort en chilli/paprikaost också, chillipulver och finhackad röd + gul paprika i.



Jag tycker att alla ostarna blir ändå godare om de får stå i kylen en dag eler två och krydda till sig.

2008-07-26 @ 20:53:02
URL: http://wonderings.blogg.se/
Postat av: ANNAANNA

Alltså... jag är ju yr... läser igenom mitt förra inlägg efter publicering och det är ju helt knäppt. Jag skylle på värmeslag smiles



Jag menar ju att om osten blivit smulig när den stått framme så kan man veva ner lite ny gräddfil eller fil.



Å att jag kör ostmassan genom en kökshandduk, jag häller alltihop i duken som ligger över en skål och tar så upp duken å trycker/vrider lite lagom på den så att massan pressas ihop å vätskan rinner ut, det är så det blir ett snabbare sätt.

2008-07-26 @ 20:56:46
URL: http://wonderings.blogg.se/
Postat av: Liza

Hehe! Alla är vi snurriga ibland.:D Jag gjorde osten några dagar i förväg så att den fick stå och dra till sig lite med vitlök. Jag ska göra om det hela och komma ihåg att fota så får du se hur läckert det blev med det röda, svarta, vita och gröna!

2008-07-27 @ 08:49:11
URL: http://pyssla.blogg.se/
Postat av: Karin W

Den där färskosten hade jag glömt,måste göra den snart, tack för tipset!

2008-08-01 @ 21:45:21
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0