Matiga fyrkanter.



Nädå, jag har inte gått och dött. Men man kan då tro det om man ser till den enorma inläggsfrekvensen här... ;-)

Ett recept på matbröd som jag totalt ratade, men som jag igår fick smaka igen hos min mor och, okej. Det var faktiskt gott. Så nu får ni det med kära enstaka bloggläsare. :D

1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
5 dl vatten
50 gram jäst
1 1/2 msk honung
1 1/2 tsk salt
ca 8 dl vetemjöl special

Dag 1:
Vetekross, rågkross, solrosfrön samt linfrön blandas i en bunka. Häll över 2 dl av vattnet och låt det stå till dagen efter i rumstemperatur.

Dag 2:
Smula ner jästen i degbunke. Värm 3 dl vatten till ca 37 grader och rör ut jästen. Tillsätt kross och fröblandningen. Tillsätt honung, salt och till sist mjölet. Arbeta till en smidig deg och låt den vila i 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

Stjälp ut degen på mjölat bakbord utan att arbeta den för mycket. Platta ut till en rektangel och skär till 12 bitar. Lägg på bakplåtspapper och jäs i 15 minuter. Grädda i mitten av ugnen i 12 - 15 minuter.

Avnjutes med bregott och en god ost till kvällens tekopp.

Kommentarer
Postat av: Åsa72

Yeah! Äntligen! Och detta lät så enkelt att t o m jag måste testa det. Ska bara köpa hem lite kross först!

Mera, mera, mera!!! Jag vill ha mera!



Kram Åsa

2009-02-01 @ 14:21:37
Postat av: annamaria

Åh de låter jättegoda! Jag gillar "flerdagarsbröd".

2009-02-03 @ 22:00:02
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Perfekt tips! Tack, det måste jag spara!

2009-02-04 @ 10:43:48
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0