Systers grötbullar.

Totalt slut i frysen på matbröd. Det resulterade i en himla massa surfning igår och jag fann många olika sorters recept som jag ska prova vid tillfälle, men jag börjar med detta som jag hittade hos Anna-Maria.



Anna-Marias systers grötbullar



3 dl havregryn
5 dl vatten
1 tsk salt
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl sirap
Vetemjöl

Så här gör du:
Koka havregryn, vatten och salt till gröt. Tag kastrullen av plattan och rör ner smöret så att det smälter. Tillsätt mjölk och sirap, låt svalna tills fingervarmt. Smula i jästen och blanda väl. Arbeta in mjöl till en lagom, ej för fast, deg. Låt jäsa 45 minuter. Forma runda bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper - jäs till dubbel storlek. Grädda i 225 grader ca 10 minuter.

Egna reflektioner.


Jag använde fiberhavregryn, hade inget annat hemma. Slängde ner en ¾ dl linfrön med. Var lite väääl snål med mjölet. Synnerligen kladdig deg var resultatet. Goda blev de dock!! Nästa gång ska jag prova att utöka med grövre mjöl, ha i lite kross, linfrön samt aningens mera mjöl med.


Så kontentan är att jag rekommenderar detta recept.


Kommentarer
Postat av: Åsa72

Havregeynsgröt?! Det är definitivt inte min grej. Men skulle kanske våga prova dessa, om du kan garantera att de inte smakar eller luktar just det.

Kram

2009-02-12 @ 15:42:32
Postat av: Liza

De smakar inte och luktar inte havregrynsgröt. Jag äter INTE gröt, så det är lugnt! :D

När jag serverar risgrynsgröt på mitt jobb får jag nästan hålla för nmäsan. ,-)

2009-02-12 @ 16:44:51
URL: http://scraplivet.se
Postat av: Åsa72

Men då så... Vad väntar jag på! Har nog allt som behövs hemma, så det ska väl inte vara några problem då. ;)

2009-02-12 @ 16:54:36
Postat av: annamaria

Vad kul att du provade dem!! Jag gör faktiskt som du - har lite för lite mjöl, bullarna blir luftiga och fina av det. Syrran har nån gång haft i för mycket och då blir dem stampiga. Linfrö ska jag slänga i nästa gång! Tack för tipset. Det är inte fel med solrosfrö heller....

2009-02-12 @ 18:36:28
URL: http://annamariasmatblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0