Älgkött och Västerbottensostpaj!

Häromdagen kom min mor med en massa älgkött. Vet ni hur rik man känner sig då man har fyllt frysen med kött?? Som sultanen av Brunei skulle jag vilja påstå. Det var mest köttfärs, mycket med köttfärs! Jag älskar älgfärs. Det smakar himelskt gott. Nötkött har jag ju sedan tidigare ondgjort mig över. Det ser mysko ut, luktar fasansfullt och smakar illa.

Igår blev det älgköttsbullar och stuvade makaroner.
Mycket gott!!

Sedan jag började jobba heltid har jag fått dåligt med tid till allt tycker jag. Vet inte vad som har hänt egentligen. Jag har inte vant mig vid att jobba jämt och ständigt, men å andra sidan klagar jag inte. Jag är piggare och mera social. Hoppas jag i alla fall.

Till helgen är jag ledig, så ska jag på kräftskiva. Ska göra en paj att ta med som tack för inbjudan.
Det får bli en Västerbottensostpaj.


Bild från Västerbottensost.com


Västerbottensostpaj

Pajdeg:

125 g Svenskt Smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning:
150 g riven Västerbottensost
3 ägg
2 dl Vispgrädde
1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Mixa smör och mjöl i matberedare till en smulig massa. Tillsätt vattnet och mixa ihop till en smidig deg. Tryck ut pajdegen i en pajform (24 cm i diameter). Nagga formen i botten och ställ in i ugnen ca 10 minuter. Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. Smaka av med salt och peppar. Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 minuter tills pajen stelnat. Låt svalna.

Kommentarer
Postat av: Ika

Gud vad många goda recept du har delat med dej.

Några får man tar och prova.



Kram Ika

2008-09-17 @ 09:47:36
URL: http://www.scrapika.blogspot.com
Postat av: Linda

Jag är verkligen avis på ditt älgkött! mums!



Så kul att se bloggen igång igen, har saknat den!

2008-09-17 @ 13:52:57
URL: http://lindaspysselblogg.blogspot.com/
Postat av: Kryddburken

Åh så härligt med älgkött! Får man fylla frysen med det, då känner man sig verkligen rik!

2008-09-24 @ 20:25:27
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Linda

Ville bara tacka för en otroligt fin och grymt inspirerande blogg! Har bokmärkt dig nu så jag tittar gärna in i framtiden också :)

2008-10-16 @ 22:20:00
URL: http://www.the80sme.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0