Kanelbullar

Igår var jag sugen på att baka. Jag har frågat maken flera gånger vad jag ska baka och svaret blir varenda gång: Det vore gott med kanelbullar. Jamen ok då. Det är rätt så tråkigt göra tycker jag, men goda blir de ju. Han fick fara och handla om jag skulle baka. Bra arbetsfördelning va?

Jag tog receptet ur Sju sorters kakor - min lilla gamla kakbok från 1975 och inköpt på loppis för en 15 år sedan ungefär. Den är verkligen bra om man vill leta reda på klassiska recept. Det finns ju nyare upplagor med, men denna får då hänga med tills den ramlar isär.

Nu har jag ju inte bakat bullar på länge och det märktes. Mina blev stora som oceangångare och jag fick dela dem med kniv för att de växte ihop i ugnen. Testade pappersformar med för första gången på plåt tre och fyra, men de sabla formarna var för små/jag gjorde för stora bullar. Tro vems fel det var.

Men ska det vara så ska det vara. Små bullar hör inte hemma i min frys. Tycker det är trist med små tråkiga bullar utan god fyllning. Den får man för den delen inte snåla med heller. Skulle jag ha gjort som det stor i boken med fyllningen hade de blivit rätt så oansenliga. Så mycket smör, socker och kanel och gräddas en smula längre än det står. Då blir de goda! Dessutom bakar jag alltid på en liter mjölk. Står man liks och gör bullar kan man ju göra det ordentligt på en gång.

Resultatet:




Kommentarer
Postat av: Fru B

Min man är precis lika!

"Kan du inte baka bullar" - vad är det med män och bullar?



Fast jag blev riktigt sugen på bullar nrä jag ser dina. Kanske det blir ett bullbak snart.

2008-05-07 @ 18:55:02
URL: http://frunpagarden.blogspot.com/
Postat av: ANNAANNA

De ser mycket gooooda ut, snygga bullar liksom.

2008-05-07 @ 23:42:41
URL: http://wonderings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0