Aunt Sally’s blåbärspaj med snabb rårörd vaniljkräm

Såg på Leila bakar i torsdags när hon bakade en amerikansk blåbärspaj. Maken hojtade att "en sån där vill jag ha då jag fyller år". Jaja, får väl försöka mig på det då. Igår bakade jag.

Men. Jag gillar inte söta bak. Kanelbullar går väl an. Småkakor med. Men dessa massiva pajer och tårtor tar en evighet att göra, blir stora och mäktiga. Nåt jag inte gillar. Jag tycker om lätta och luftiga bakverk. Så det blir ont om den varan hädanefter har jag bestämt.

Matbröd är roligare, vettigare och mera produktivt.

Denna paj blev det i går i alla fall. (Bild från recept.nu då jag glömde att fota min egen paj)
Dyr, ohyggligt kompakt och massiv.



Ingredienser

Mördeg:
300 g kallt smör
8 dl vetemjöl
1 dl florsocker
2 st ekologiska ägg
1 msk kallt vatten (om det behövs)

Nyp ihop tärnat kallt smör med vetemjöl och florsocker. Tillsätt äggen och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Tillsätt vatten vid behov. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

Fyllning:

500 g frysta björnbär (två paket)
500 g frysta blåbär (två paket)
2 st citroner, rivet skal av
2 dl strösocker
4 dl potatismjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Klä ett pajskal med cirka 2/3 av mördegen. Rör ihop björnbär och blåbär. Tillsätt socker, potatismjöl och citronskal och fyll pajskalet.

Pensling:
1 st ägg
1 msk mjölk
Råsocker

Kavla ut resten av degen till en avlång platta och skär ut 7 stycken 1 ½ cm breda remsor och lägg remsorna som ett rutmönster över bärfyllningen. Vispa upp ägget med mjölken och pensla remsorna. Strö råsocker över. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 35-40 minuter.

Vaniljkräm: (8 portioner)
1 st vaniljstång
6 st ekologiska äggulor
1 dl strösocker
6 dl vispgrädde

Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa gulor, strösocker och vaniljfrön ljust och krämigt.
Vispa grädden luftig och vänd ner den i äggsmeten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0