Lizas ostfyllda köttfärsbiff


Igår så var jag sååå sugen på något gott. Öppnade frysen och hängde med hakan inne på gallret. Jag hann nästan frysa fast innan jag kostaterade att det fick bli nåt egenkomponerat. Jag har medvetet tömt frysen för att kunna frosta ur den till hösten på ett snabbt sätt. Skall ju nyttja den "nya" med, bara jag har plockat mera bär och annat gott!!

Tillbaka till ämnet då.




Rev fram en påse med köttfärs. Ja, denna hemska nötfärs, men vi har slut på älgfärs och inte lär det ramla in nåt innan hösten heller.  Kikade i kylen och såg en förpackning med smaksatt philadelphiaost. Gräslök har jag ute på bron och purjo i kylen. Så får det bli tänkte jag.

Recept till två vuxna och två barn.

Ugn 200 grader

Ca 400 gram nötfärs
2 ägg
en skvätt mjölk
hackad purjolök
Klippt gräslök
Salt och peppar
Philadelphiaost - Gurka & Feta


Rör ihop allt (utom Philadelphiaosten) och låt stå medans stekpannan och ugnen blir varm.

Gör rätt så runda storabollar som du trycker till ett hål i. Lägg ner lite av osten (drygt 1 tsk ungefär) och vik ihop kanterna på biffen tills osten blir aldeles täckt och platta till biffen lite. Jag gör stora biffar, en del gör små. Smaken är olika, men för att få plats med lite ost får de nog bli modell större.

Stek i stekpanna med teflon. Stek bara på en sida om du vill ha osten kvar i biffen, annars rinner den lätt ut.
Lägg i ugnsform och stek i ugn i ca10 minuter. Den ostekta sidan av biffen bör vara uppåt. Jag stekte mina biffar lite lite på "ovansidan" i stekpanna, för jag tycker de får så dålig färg i ugnen. Om man är snabb kan man klara att ha kvar osten i biffen. 

Jag serverade med en gigantisk bakpotatis (bakad i micro) och en kall sås på gräddfil, hackad purjo, klippt gräslök, lite citron, salt och peppar. Lite grönsaker hittade jag i kylen med.

Och JA, jag vill ha mina biffar med mycket färg. Bleka biffar påminner om skolans "kokta" äckliga saker - serveras icke i detta hus.


Kommentarer
Postat av: Linda

Ser riktigt gott ut! Jag brukar göra något liknade fast med senap och morötter i med.



Mums, kanske får bli något sånt här idag.

2008-07-05 @ 09:32:57
URL: http://lindaspysselblogg.blogspot.com/
Postat av: Christel

MMmmmmmm! Detta ska serveras i morgon till middag. Tack för receptet!

Kram

2008-07-05 @ 19:18:07
URL: http://christelscrappar.blogg.se/
Postat av: Pia

TAck för receptet, låter och ser jättegott ut!Skall testa det! Kram Pia

2008-07-06 @ 20:06:45
URL: http://wwww.piakron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0