Hemma i Sverige igen!

En vecka i Bulgarien är redan slut! Hej och hå vad tiden går fort då man har roligt! Vi har solat, ätit mat med varierat smakresultat, badat, solat mera, ätit ännu mera, druckit kall öl, druckit varm öl, druckit drinkar och sovit ytterst lite.

Maten då. Flottigt var ordet. Typisk turistmat på många av ställena. Blörk. Sånt gillar jag inte.

Varning för pizzor. Frysta bottnar och så flottiga att det rann om dem.
 Varning för Moussaka, den innehöll ägg och såg sannerligen suspekt ut.

Men det fanns undantag!

Det godaste var Shopska sallad! Tomat, gurka, purjolök, mild paprika och massor med riven fårost över. Smakade mums med lite olja, svartpeppar och vinäger över! Köpte med oss sådan ost, så ni vet vad som ska ätas framöver. Det viktiga är att det är rätt så milda smaker på både paprika och purjolöken, antar att ostens goda smak annars försvinner.

Annat som var gott var grillat lamm. Jag själv tog en form av lammdolmar. De var grillade och innehöll rikligt med peppar, persilja och vitlök. Underbart! Till detta kan man få ta bakpotatis eller French Fries. (typ 3 ggr så stora som våra vi köper på affären). Tillsätt en kall, lite söt röra av hackad tomat, gissar på en smula honung och lite andra kryddor så ger det en sanslöst god smaksensation tillsammans. Jag fick det serverat med rödkål och morötter. Super!

Chicken Kebab är gott med, om man påtalar att man INTE vill ha pommer fites i den. Grillad kyckling, grönsaker och någon slags yoghurtdressing.

Ölen då - sviktande kvalitet. En del var så blaskigft att man rent höll på att klura på om man blivit serverad lättöl. Jag vill ha en smula tryck i min öl. I alla fall, jag har inte druckit så mycket öl på många år! Så sååå hemsk kan den ju inte ha varit. ;-) Maken var dock inte så imponerad, men så dricker han ju mera öl än jag gör.

Vinet var gott, åtminstonde en del. Köpte några vita flaskor med vin då jag inte gärna dricker rött. Den första smakade söt vinäger. Huggaligen. Den andra som jag knappt minns namnet på mer än Muskat och att det var nåt Chardonnay var mycket gott. Servera det iskallt så smakar det mums. Fick smaka lite rött vin av mamma och syrran och de hade nåt bottennapp de med, men i det stora hela så var det goda viner!

Kommentarer
Postat av: KarinW

Håller med att shopskasalladen var godast i det landet!

2008-07-05 @ 09:06:16
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: Ellinor

fniss Vi hade precis samma upplevelse av maten som ni... vi provade dock aldrig ölet (eller, inte jag i alla fall), däremot åt vi mycket lamm slurp

2008-07-05 @ 13:45:54
URL: http://myransmemoarer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0