Jordgubbsmousse i mandelrån

Underbar dessert som med fördel serveras på sommaren då det är god tillgång på färska jordgubbar.
Det var i alla fall vad jag gjorde nu i somras.

4 portioner

Mousse
3 gelantinblad
300 gram jordgubbar
100 gram florsocker
1 msk fint hackad basilika
100 gram grädde
20 ml vit chokladlikör

Mandelrån
100 gram mandelspån
90 g socker (ca 0,9dl)
15 g mjöl (ca 1/4 dl)
2 äggvitor
20 gram smält smör

Garnering
Jordgubbar
Basilikablad

Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten. Mixa jordgubbar, florsocker och basilika till en puré.

Vispa grädden tjock. Hetta upp likören i en liten kastrull. Lägg i de urkramade gelantinbladen i kastrullen och låt dem lösas upp. Blanda i lite jordgubbspuré. Tillsätt sedan resten av purén och blanda. Så snart det börjar tjockna tillsätt den vispade grädden. Ställ in i kyl i minst 4 timmar.

Blanda alla ingredienser till mandelrånen och låt degen vila i kyl i minst 1,5 timme.

Lägg valnötsstora degklumpar på en bakplåtspappersklädd plåt. Tryck ut till tunna plattor. Grädda i 175 graders värme i ca 8 - 10 minuter. Ta upp de ännu varma plattorna och låt dem svalna över uppochnervända glas.

Vid servering
Fördela moussen i mandelkorgarna och garnera med jordgubbar och basilikablad.




Egna reflektioner.
Att göra korgarna var en mardröm. Det var en sabla tur att jag gjorde dubbel sats av rånen. De gick bara sönder då jag la dem över glasen! Jag var milt uttryckt arg. Vansinnig är en bättre benämning på mitt humör just då! Men som jag sa, det var värt lite ansträngning, för desserten var riktigt god!

Kommentarer
Postat av: Malin

Gott som fan var det men visst vart det bra mycket smet kvar va? Som man egentligen borde ha kunnat blanda med Cava....hhmmmm

2009-02-17 @ 23:23:47
URL: http://lillpiga.blogspot.com
Postat av: Liza

Smart tanke där! Ja, det var ohejdligt mycket kvar då jag gjorde dubbelt av allt.

2009-02-18 @ 10:29:57
URL: http://scraplivet.se
Postat av: Kalasgott

Så snyggt!! Underbart gott också kan jag tänka mig, mums!

2009-02-25 @ 10:24:16
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ser verkligen toppengott ut!

2009-05-18 @ 15:18:00
URL: http://www.hallonblabar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0