Marmelad


Jag fick för mig att göra apelsinmarmelad. Enkelt som attan, men HU så det kokade. Blev rena vulkanen i grytan och det sprätte överallt! Hett socker och apelsin är ingen hit varken på hud eller på golv. Kladdigt värre!


Jag skulle ha kört apelsinen lite mindre i matberedaren, den blev lite väl finfördelad. Men helt klart ätbar ändå. Sedan hade jag nog velat ha lite mera surhet, nästa gång ska jag testa något annat recept. Å andra sidan äter jag inte marmelad för att jag gillar sura saker på mina smörgåsar heller. Det så ju vara sött med marmelad!




 Jag värmde burkarna i ugnen och sedan vände jag upp och ner på dem då jag fyllt dem så det bildades vakum. Inte för att jag vet om man ska göra så, men det lät som halvvettigt. Inget syre - ingen bakterietillväxt. Jag använde syltsocker. Snabbt avklarat. Jag lär inte köpa färdig marmelad med konstiga saker i hädanefter, speciellt inte om det går så raskt att göra egen! Det tog väl cirka en halvtimme så var den i burken!

Burkarna köte jag hos Husmodern. Jag måste nog investera i flera storlekar bara. Dessa var i en mycket smidig storlek, 200 ml, speciellt för att ge bort en liten burk till vänner och bekanta! Husligt värre!!!


Kommentarer
Postat av: HelenaN

Vad använde du för recept, Liza? Vore intressant att få ta del av ;)

Kram, HelenaN

2008-08-10 @ 22:03:53
URL: http://helenas-web.nu
Postat av: Lisa

Hej Helena. Jag använde det som finns på påsen med syltsocker. Jag skrubbade apelsinerna och skar i klyftor. Körde den i matberedaren till ett mos. Kokade enl påsens beskrivning sedan. Ska lägga in det ordentligt i bloggen i morgon! :-)

2008-08-11 @ 00:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0